מצב מערכת החינוך

סתם, כדי שכולם ידעו.

"תחשבו על עם שלם הגר באיזו יבשת נסתרת שאנשיו מבלים את מרבית חייהם בהנעה של מכונה עצומה. לכל אחד יש תפקיד בהנעה הזו וככל שעוברות השנים כך הם משכללים את מיומנותם בעבודה עם המכונה. תפקידה של המכונה, לדבריהם, הוא להניע את השמש. הם בטוחים שאם יחדלו מעבודתם תפסיק השמש לנוע במסלולה. עכשיו תגידו לי, מה אפשר להגיד לאנשים האלה? הם יבואו נלהבים לקבל ממני שמן חדש שיעזור להם בעבודת המכונה שלהם, אבל אם תחת השמן אספר להם שעבודתם מיותרת הם עתידים לשסף את גרוני. הם בוודאי לא יהיו מוכנים להסתכן ולהפסיק את עבודת המכונה ; ואם בכל זאת אני טועה?

מה גם שתמיד יהיו הפאנטים שיזהירו את כולם להתרחק ממני ומחוסר האחריות הנוראי שלי. אבל מעבר לזה, הבה אגלה לכם סוד, מבין אנשי העם ההוא יש כמה כוהני מכונה שדווקא יודעים את האמת. הם יודעים שהשמש זורחת ושוקעת בלא קשר למכונה שלהם, אבל הם יודעים גם שאם יגלו את האמת הזו כל הסדר החברתי שלהם יתמוטט והם עצמם, שזכו למעמד בשל ידיעותיהם הרבות בתורת המכונה, נדונים לכליה. אז הם שותקים, כמובן.
אגיד את זה עוד פעם: לו היו סוגרים היום את כל מוסדות ההוראה באשר הם (אבל לא את מוסדות המחקר), מלבד תקופת מעבר מבלבלת, לא היה נגרם כל רע לאנושות; להפך, מצבנו היה הרבה יותר טוב."
(מתוך מאמר של דני לסרי)

אודות moddyfire

I live in a wonderful place and sometimes even write about it.
פוסט זה פורסם בקטגוריה חינוך. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

8 תגובות על מצב מערכת החינוך

  1. עירא הגיב:

    לסגור את כל מוסדות ההוראה או להפריט אותם ולבטל את חוק חינוך חובה? אם שתאיר להורים קשי יום את ההחלטה בין הום סקולינג ואנסקולינג יהיו לך אחוזים גבוהים של אנאלפבתים תוך דור, פחות יקראו וילמדו, מחלות וצרות חברתיות יתגברו, ולאיפה ילכו ילדי בי"ס יסודי שצעירים מכדי ללכת לעבוד? יסתובבו ברחוב? נשמע כמו ערימת פרופגנדה קפיטליסטית.

  2. מודי הגיב:

    עירא, לפני שתפסול משהו בטיעונים המעידים על בורותך הגמורה בנושא, אולי כדאי שתברר קצת על הענין?

  3. עירא הגיב:

    אני אלך לקרוא, אבל לא צריך מאמרים אקדמיים כדי לראות שרוב האנשים היום עובדים בפורמאט שלא מאפשר להם ללמד בעצמם את הילדים, רובם לא עובדים במשמרות שמרשות לאחד ההורים להיות עם הילדים כשהשני לא. הפתרון היחידי להרבה אנשים יהיה להשתמש בכסף שנחסך מהמיסים ולשלוח את הילד לבי"ס פרטי אם אכפת להם, או להשאיר אותו בבית עם הטמבלוויזיה אם לא אכפת להם (ולצערי יש יותר אנשים בארץ שיעשו בדיוק את זה). מערכת התעסוקה היום בארץ לא סלחנית לעובדים עם ילדים, מסתכלים עקום על אנשים שעוזבים מוקדם כדי לקחת את הילדים מהגן מבית הספר. איך תתגבר על זה?

  4. מודי הגיב:

    הדגש הוא "היום". החברה שלנו בנויה *היום* סביב ההנחה שמבוגרים הולכים לעבודה, וילדים הולכים לכלא כדי שלא יפריעו להורים. העולם מלא במשפחות שמגדלות מהבית, ואלה דווקא לא העשירים. מי שמעוניין בזה, מצליח. מערכת התעסוקה "היום" איננה סלחנית, אבל היא תאלץ להיות אם כולם יהיו כך.

    איוון איליץ', אולי אבי תנועת ה Unschooling, היה בכלל סוציאליסט/קומוניסט. לטענתו, בתי הספר הם המצאה קפיטליסטית של המהפכה התעשייתית, ומטרתם כיום היא לשמר את הסדר המעמד הקיים. אתה יכול לקרוא אצל ג'ון הולט איך זה עובד. יש לזה תימוך מחקרי לפחות באופן אחד – הפערים ההישגיים בין לומדים-מהבית-עשירים ובין לומדים-מהבית-עניים קטנים בהרבה מאותם הפערים בקרב ההולכים לבית הספר.

    ולמה שהילדים יסתובבו ברחוב? אולי ילכו לחברים? לים? לחוג מוזיקה? יעשו משהו שהם באמת רוצים לעשות?

    הוספתי לינקים בצד תחת "חינוך". אתחיל לחפש מאמרים ספציפיים.

  5. עירא הגיב:

    יופי שאתה עושה השוואה יחסית בין מוצא סוציואקונומי נמוך וגבוה של אנסקולינג, אבל מה לגבי השוואה בין בחור בן 18 שעבר אנסקולינג מכל רקע שהוא ואחד אחר שעבר 12 שנות לימוד מכל רקע שהוא? איך שני אלו משתווים? יש מצב לראות אם אנסקולינג זה טוב או רע ליהודים באופן אבסולוטי?
    איך שאני רואה את זה, בהחלט במבנה היום, הורים לא משכילים לא יעורו את הילד להסתקרן וללמוד, והורים משכילים יספקו לילד גרויים ואמצעים. זה אומר שלא כל הילדים, גם אלו עם פוטנציאל אדיר, יקבלו הזדמנות שווה להתפתח.

    לגבי איפה יסתובבו הילדים, בעיה שקיימת כבר היום שנוער אחרי בית הספר סתם מסתובב ברחובות או הקניונים, תנועות הנוער מתדלדלות, ולא כל ההורים יכולים להרשות לעצמם לרדת לחצי משרה או לשלם על חוגים יקרים. אתה לא מציע מסגרת אלטרנטיבית, אתה זורק את האחריות על ההורים ועל שיקול הדעת המוטה של הילדים עצמם, בלי התחשבות בסכנות האורבניות הכרוכות ודינמיקה קבוצתית בעייתית של חבורות נוער מסתובבות חסרות השגחה מטרה והכוונה. זה אולי עובד בכפר קטן ושקט או קיבוץ או קומונה. לא יודע איך זה עובד נגיד בעיר כמו מודיעין או חיפה.

  6. מודי הגיב:

    אני לא יודע על מחקרים רציניים בנושא, אבל כנראה שמי שלא הולך לבית ספר מצליח יותר. כלומר, יש אינספור דוגמאות לכך. למשל פה http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20071105142949AA72m9M או בעמוד 13 פה http://www.lifelearningmagazine.com/0206/MayJune02.pdf

    ילדים לא צריכים גרויים ואמצעים. הם רק צריכים לא להחסם. אם ילד יגדל בבית שבו אנשים קוראים (לא משנה מה), שמקריאים לו, ויודעים שגם בלי הוראה הוא ילמד לקרוא, הילד ילמד לקרוא בלי שאף מבוגר יסביר לו ש "אלף קמץ אה". בדיוק כמו שבבית שבו מדברים, הילד ילמד לדבר.

    הדבר העיקרי שחוסם ילדים מללמוד לבד הוא האמונה שבלי בית ספר הם לא ילמדו כלום, ושאם אין להם מסגרת הם יסתובבו חסרי מעש ברחובות. ילדי בית ספר עושים את זה, אבל unschooled לא.

    ילדים לא צריכים שיעוררו אותם להסתקרן וללמוד. הם נולדים ככה. בתי ספר, פרסים, ציונים, עונשים גורמים לילדים להפסיק להסתקרן, ולהתחיל לראות רק את הפרס בקצה הלימודים, ולא את הלימוד עצמו.

  7. Valintino הגיב:

    Hello, Your site is great. abra2 [url=http://www.abra3.com]abra3[/url] http://www.abra1.com [URL]http://www.abra4.com[/URL] Regards, Valiintino Guxxi

כתיבת תגובה